section-48952de

ضدیخ چیست ؟

ضدیخ همانطور که از اسمش پیداست از یخ زدن مایع خنک کننده ی داخل موتور جلوگیری می کند. اما برای درک بهتر این موضوع بهتر است با روند کار این مایع شگفت انگیز آشنا شوید:

در داخل موتور کانال هایی است که مایع خنک کننده در آن در گردش است تا حرارت اضافی را از بلوک موتور دور کند . وقتی این مایع داغ شد از طریق لوله هایی به رادیاتور می رود تا گرمای آن گرفته شود و دوباره به درون موتور پمپ شده و این فرآیند تکرار می شود ؛ اما مشکل اینجاست که اگر موتور را خاموش کنیم مایع خنک کننده نیز از گردش باز می ایستد و موتور شروع به سرد شدن می کند، حال اگر در مناطق سردسیر باشید این احتمال وجود دارد که آب درون کانال های موتور یخ بزند و همانطور که میدانید حجم آن زیاد می شود و فشار به بلوک موتور وارد می شود که در پی آن مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

//harpen.ir/wp-content/uploads/2021/03/ethylene-glycol.webp
section-0c91839

وظایف بیشتر ضدیخ ها

نقش دیگر ضدیخ ها به عنوان روان کننده و محافظتی برای اجزای داخلی موتور است چرا که اغلب موتورها از آهن و آلومینیوم ساخته شده اند و می توانند به راحتی توسط آب دچار خوردگی شوند به همین دلیل ضدیخ ها شامل موادی هستند که قسمت های داخلی موتور و واترپمپ را از خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کنند و به همین دلیل هست که توصیه می شود حتی در تابستان هم از ضد یخ استفاده کنید.
توصیه می شود مایع خنک کننده موتور بصورت سالیانه یا هر 30 هزار کیلومتر تعویض شود. تا از یخ زدگی ، جوش آوردن و مهمتر از همه از خوردگی اجزای موتور جلوگیری به عمل آید.

section-690c895
//harpen.ir/wp-content/uploads/2021/03/anti-freeze.webp
section-a685bc4

ضدیخ های مختلف را ترکیب نکنید !

با شروع فصول سرد سال دغدغه رانندگان استفاده از ضدیخ مناسب است و به جای تخلیه آب رادیاتور و پرکردن مجدد آن با مخلوط مناسب ضدیخ و آب ، تنها به پرکردن ضدیخ روی آب رادیاتور اکتفا می کنند که کار کاملا اشتباهی است؛ چرا که باعث به وجود آمدن ترکیبی نامناسب از آب و ضدیخ شود.

تبعات ترکیب ضدیخ های پایه معدنی و آلی !

تصور کنید که نمی دانید از چه نوع ضدیخی ( پایه معدنی یا آلی ) قبلا در خودرو استفاده کرده اید و با ورود به فصل سرما همانطور که در بالا هم گفته شد فقط کمی ضدیخ به رادیاتور اضافه می کنید. اینجاست که اگر قبلا از ضدیخ با پایه معدنی استفاده کرده باشید و حال از ضدیخ با پایه آلی ، آب داخل سیستم خنک کننده خودرو به دلیل واکنش شیمیایی به صورت گِل یا لجن می شود و فضای عمده ای از سیستم خنک کننده و دور موتور با رسوب های ضخیمی پرخواهد شد.
اگر این اشتباه را انجام دادید تا جایی که ممكن است، سیستم خنک کننده را خالی کرده و سپس با مخلوط مناسب آب و ضدیخ پرکنید.

section-5eb43ca

نکات مهم در مورد ضد یخ خودرو

1- آب مورد استفاده باید دارای سختی بسیار پایینی باشد و در اصطلاح دی‌یونیزه باشد.

2- توصیه می‌شود که از ضد یخ به‌تنهایی در رادیاتور خودرو استفاده نکنید؛ زیرا مایع ضد یخ قابلیت چندانی در برابر انجماد یا پخش کردن گرما در سیستم خنک کننده ندارد. اگرچه بعضی از شرکت‌ها مانند شرکت آرین پالایش خلیج فارس با نام تجاری هارپن در محصول ضدیخ خود (ZIREX) ، نسبت 50:50 آب و ضد یخ را رعایت کرده‌اند و در نتیجه دیگر نیازی به اضافه کردن آب به سیستم رادیاتور نیست.

3- در حالت کلی رنگ ضد یخ هیچ ارتباطی با کیفیت ضد یخ خودرو ندارد و از روی رنگ آن نمی‌توان هیچ قضاوتی نسبت به‌کیفیت این مایع داشت.

4- ضد یخ‌های سازنده‌های مختلف را باهم مخلوط نکنید، حتی در صورتی که از رنگ یکسان برخوردار باشند. این کار ممکن است به سیستم خنک کننده خودرو آسیب برساند.

5- ضد یخ خوب باید در برابر حریق مقاوم باشد و به‌راحتی‌ آتش نگیرد.

6- بوی نامطبوع ضد یخ می‌تواند نشانه‌ دهنده خرابی آن باشد.

7- رقیق‌سازی ضد یخ باید بر اساس دستورالعمل سازنده صورت گیرد.

8- چنانچه در رادیاتور کف وجود داشته باشد، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه کرده و پس از آن کلیه‌ قطعات و لوله‌های رابط را چک کنید؛ چراکه ضد یخ کف تولید نمی‌کند.

9- استاندارد GS1 یکی از معتبرترین استانداردهای جهانی در حوزه تولید ضد یخ به‌حساب می‌آید و سازندگانی که دارای این استاندارد و گواهی باشند تا حدود زیادی می‌توان به کیفیت محصولات آن‌ها اطمینان داشت.

شرکت صنایع شیمیایی آرین پالایش خلیج فارس

  • 051-34690006-8

  • info@harpen.ir

  • Whatsapp : 09021204241

  • Channel ID : @harpenco

  • Instagram ID : harpenco